 |
Nyt om digital inklusion
|
Kære læser
Læs om Digitaliseringsstyrelsen nye hæfte ”Hjælp til fuldmagter i den offentlige sektor”. Et hæfte der guider gennem før, under og efter, der er oprettet fuldmagter, og samler alt det, der er vigtigt at vide om fuldmagter.
Og der er brug for hjælp. Det ved de blandt andet i den sociale aktivitetscafe, Den Blå Paraply, hvor digitaliseringsministeren i september besøgte frivillige og brugere, der kunne fortælle om konceptet Digitale Næstehjælpere.
Mangler du materiale om digital sikkerhed, så byder Styrelsen for Samfundssikkerheds sikkerdigital.dk på en masse gode råd. Nu ligger der også en guide til sikker brug af kunstig intelligens.
Når talen falder på digital sikkerhed, har Digitaliseringsstyrelsen også gjort sit for at styrke netop den. Teksten i sms’er og e-mail om ny digital post er nemlig blevet opdateret og klikbare links er fjernet, da links er et kendt svindelkneb.
Tak fordi du læser med!
|
|
|
|
 |
 |
Flere borgere skal kende til digitale fuldmagter
|
Halvdelen af de borgere, der oplever udfordringer med det digitale, kender ikke til de digitale muligheder for at få hjælp, som fx fuldmagter og læseadgang til Digital Post. Det viser Danmarks Statistiks undersøgelse ”It-anvendelse i befolkningen 2024”.
|
 |
Hjælp til dem, der hjælper
|
Digitaliseringsstyrelsen har udviklet hæftet ”Hjælp til fuldmagter i den offentlige sektor”, som giver en bred introduktion til området og er tænkt som et samtaleværktøj. Dels mellem fx medarbejder og borger, dels mellem den hjælpende borger og den borger, der har brug for hjælp.
Mange oplever, at det er svært at få overblik over, hvordan man må hjælpe, hvad man kan få fuldmagt til, og hvordan man bruger den. Det gælder både dem, der har brug for hjælp og dem, der hjælper.
Ud over hæftet er der udarbejdet to korte animationsfilm til info-skærme i vente- og modtagelsesområder.
|
|
 |
 |
Hent materiale og bestil hæfter
|
Find hæftet, animationsfilm, relevante links og tekstmateriale til fx sociale medier eller nyhedsbreve på materialesiden på digst.dk.
Vi håber, I vil være med til at udbrede kendskabet til materialet, så flere får oprettet de rigtige fuldmagter i tide.
Bemærk, at det kun er muligt for myndigheder og organisationer at bestille trykte hæfter hos Digitaliseringsstyrelsen.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Et lærerigt besøg i Den Blå Paraply
|
I september besøgte digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen den sociale aktivitetscafé Den Blå Paraply og talte med frivillige og brugere. Anledningen til besøget var initiativet Digital Næstehjælp, som KFUM Sociale arbejde har udviklet. Initiativet uddanner frivillige til at hjælpe borgere med digitale udfordringer.
Hjælp og brugervenlighed hånd i hånd
De frivillige digitale næstehjælpere viste, hvordan de hjælper med konkrete digitale udfordringer, og ministeren fik mulighed for at tale med flere af cafégæsterne.
Ministeren tog de mange inputs med hjem: ”Vi skal sørge for brugervenlige løsninger og sikre den rette hjælp til borgerne. Derudover er det også enormt vigtigt, at vi har steder som Den Blå Paraply, hvor man kan komme ned og få hjælp til det digitale i trygge rammer. De frivillige yder en vigtig indsats, og det har været rigtig lærerigt at tale med dem.” ( citat fra dinavis.dk)
|
 |
Hjælp i trygge rammer
|
Digital Næstehjælp er KFUM’s Sociale Arbejdes indsats for digital inklusion af socialt og digitalt udsatte. Tilbuddet udbredes som fast aktivitet på 15 institutioner, blandt andet otte sociale caféer som et partnerskab mellem KFUM’s Sociale Arbejde, Blå Kors og KFUK’s Sociale Arbejde.
Indsatsen løber fra januar 2025 til juni 2026 og er støttet af Digitaliseringsstyrelsens tilskudspulje til frivilligindsatser med it-hjælp.
Puljen har til formål at understøtte civilsamfundsorganisationer, som har frivillige, der gør en indsats for at hjælpe borgere, der er udfordrede af digitaliseringen.
Foto: Den blå paraply
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Guide til sikker brug af kunstige intelligens-værktøjer
|
Du er nok ikke i tvivl om, hvad der bliver talt om, når kunstig intelligens eller AI, bliver nævnt.
Til gengæld kan du måske være tvivl om, hvordan du sikkert og trygt kan bruge de forskellige værktøjer.
Styrelsen for samfundssikkerhed har på sikkerdigital.dk samlet 3 vigtige råd, du kan lade dig guide af.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
3 vigtige råd, når du bruger kunstige intelligens-værktøjer
|
- Vær opmærksom på, om du får forkerte eller opdigtede svar
Værktøjerne er kun så korrekte som de informationer, de har adgang til. AI kan give dig et svar, der kan se korrekt ud, men som ikke nødvendigvis er det.
- Vær opmærksom på risiko for fordomsfulde svar
Det kan skyldes bias (fordom) eller skævheder i det datamateriale, som værktøjerne er bygget på. Det kan også skyldes, at der er blevet indlagt regler, som styrer værktøjets svar eller output. Vær derfor opmærksom på risikoen for bias og forhold dig kritisk til de svar, du får.
- Del ikke personlige oplysninger
Vær derfor opmærksom på, hvilke oplysninger du skriver ind, fx om dit helbred, politiske holdninger, dine børn, dit fulde navn, adresse og lign. Undgå helt at skrive personlige oplysninger som CPR-nummer, MitID-oplysninger, bankoplysninger, og kodeord. Dine spørgsmål kan blive brugt som data til svar til andre brugere.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Digital Post: farvel til links i sms eller mails
|
Digitaliseringsstyrelsen styrker sikkerheden ved at fjerne klikbare links i sms’er og e-mails om ny Digital Post.
Svindel på sms og i e-mail
Svindlere benytter ofte links i sms’er og e-mails, når de forsøger at franarre borgere deres personlige oplysninger, fx ved at udgive sig for at være en offentlig myndighed. Du skal derfor altid være ekstra opmærksom, hvis du modtager links i sms’er og e-mails.
Når du nu modtager en sms eller e-mail om, at der er ny Digital Post, vil der derfor ikke længere være klikbare links til borger.dk, e-Boks og mit.dk, hvor du kan læse Digital Post fra offentlige myndigheder.
Hvis du er usikker på, om en SMS eller e-mail kommer fra den afsender, der er angivet, bør du undlade at klikke på links. Husk desuden, at offentlige myndigheder ikke uopfordret vil bede om dine personlige oplysninger, hverken via SMS, e-mail eller opkald.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Nyhedsbrevet er udformet, så du kan klippe de dele af nyhedsbrevet ud, der er relevante for fx medlemmer eller forskellige målgrupper. Du kan frit anvende indholdet på egne platforme, i nyhedsbreve eller andre steder, der giver mening.
Skriv til os, hvis du har kommentarer til indholdet i nyhedsbrevet eller forslag til emner.
|
|
|
|
 |
 |
|