 |
Nyt om digital inklusion
|
Kære læser
Håber, du har haft en dejlig sommer. I dette nyhedsbrev kan du læse om en ny analyse fra Digitaliseringsstyrelsen, der handler om, hvorfor næsten hver femte borger er udfordret digitalt.
Du kan også læse om hjælp til samtykke (Digitalt Samtykke), om kommende re-design i NemLog-in, om undervisningsværktøjet Digital Dannelse målrettet unge, demomiljøet demo.borger.dk til at øve sig i Digital Fuldmagt, Digital Post og MitID samt portalen eKurser.nu, der samler korte videoer med hjælp til det digitale i hverdagen.
Tak fordi du læser med!
|
|
|
|
 |
 |
Ny analyse: At være udfordret af en digital offentlig sektor
|
Analysen ”Borgernes møde med den digitale offentlige sektor – med fokus på dem, der oplever udfordringer” zoomer ind på de borgere, der oplever udfordringer ved det digitale, og hvorfor de gør det.
Cirka 18 pct. af borgerne er udfordret af det digitale. Ud af de 18 pct. er der 7 pct., der slet ikke bruger offentlige digitale løsninger, og 11 pct. der anvender løsningerne, men som oplever udfordringer med dem.
|
 |
Hjælp til at være digital
|
Nogle borgere kan i kontakten med den offentlige sektor have behov for alternativer, fx fritagelse for Digital Post og undtagelse for digital selvbetjening – eller måske en hjælpende hånd fra andre.
Ud af gruppen af borgere, der oplever udfordringer med det digitale, har cirka 37 pct . inden for de seneste 12 måneder haft brug for hjælp til offentlig digital selvbetjening.
|
|
 |
 |
Det digitale er ikke den eneste udfordring
|
Analysen fastslår, at det ikke kun er det digitale, der kan være en udfordring. Næsten to ud af tre, der oplever udfordringer, ville også have det svært, hvis kontakten med det offentlige ikke var digital. Det skyldes, at de synes, det er svært at navigere i og kommunikere med det offentlige.
Det er særligt borgere på 75 år og derover, der oplever udfordringer. Men det gælder også en del yngre borgere mellem 15 og 24 år. De 15-24-årige er primært udfordrede, fordi de oplever den offentlige sektor som kompleks.
|
 |
Fakta om analysen
|
Analysen er baseret på surveydata fra undersøgelsen ”It-anvendelse i befolkningen”. Den gennemføres hvert år af Danmarks Statistik i et samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og Ældre Sagen. Undersøgelsen er repræsentativ for den danske befolkning mellem 15-89 år.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Nu bliver det lettere for borgerne at håndtere deres samtykker
|
Det kan være svært for en borger at overskue, hvem der må se deres data. Det gør det også svært, hvis man vil trække tilladelser til datadeling tilbage igen. Med Digitalt samtykke får borgeren både selv et overblik – og man kan få hjælp af en sagsbehandler.
Med den nye digitale løsning, Digitalt Samtykke, kan myndigheder anmode borgere om samtykke sikkert, digitalt og ensartet. Borgerne kan også bedre gennemskue, hvad de har givet tilladelse til. Samtidig fjernes tidskrævende manuelle processer og formularer på papir.
Hvis en borger har udfordringer med at bruge digitale løsninger, giver Digitalt Samtykke også mulighed for, at en sagsbehandler kan hjælpe borgeren med at besvare en anmodning om samtykke.
Fra pilotprojekt til fælles platform
Til en begyndelse er Digital Samtykke igangsat som et pilotforsøg i samarbejde med Københavns Kommune, Odense Kommune og Skatteforvaltningen. Ambitionen er, at Digitalt Samtykke bliver en platform, hvor borgere kan få et overblik over de samtykker, de har afgivet til myndigheder, der er tilsluttet Digitalt Samtykke. Samtidig får borgere mulighed for nemt at tilbagekalde samtykker, hvis de ønsker det.
|
 |
Om Digitalt samtykke
|
Den digitale løsning bygger på et samarbejde mellem stat, regioner og kommuner og vil i de kommende år blive udbredt til flere offentlige myndigheder.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Demo.borger.dk
|
Demo.borger.dk er et demomiljø, hvor du fx kan prøve at oprette en fiktiv fuldmagt, oprette en fiktiv mappe i Digital Post, logge ind med MitID med mere. Alt sammen for at øve dig i at bruge de offentlige løsninger – i et lukket øvemiljø.
Demo.borger.dk kan både anvendes til selv at øve sig, til en hjælpesituation eller i forbindelse med undervisning i MitD, Digital Fuldmagt eller Digital Post.
Prøv selv at logge dig ind med det fiktive bruger-id og adgangskode, så du undgår at anvende dine egne personlige loginoplysninger.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Guides og vejledning på eKurser.dk
|
eKurser.nu er en platform, der samler alle former for digital hjælp. Vil du gerne lære at bruge Filmstriben eller forstå en anden digital løsning, så kan du finde hjælp der. Klik på linket neden for at se den store samling af digitale læringsmuligheder. Der er noget for ethvert behov.
På eKurser.nu finder du også e-læring til it-frivillige.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Nyhedsbrevet er udformet, så du kan klippe de dele af nyhedsbrevet ud, der er relevante for fx medlemmer eller forskellige målgrupper. Du kan frit anvende indholdet på egne platforme, i nyhedsbreve eller andre steder, der giver mening.
Skriv til os, hvis du har kommentarer til indholdet i nyhedsbrevet eller forslag til emner.
|
|
|
|
 |
 |
|