 |
04/08 - 2025
|
 |
Nyt om webtilgængelighed
|
Kære læser
i dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse om:
- 📅 Det kommende netværksmøde om webtilgængelighed
- 🛠️ En ny og forbedret version af WAS-Tool
- 📚 Flere værktøjer i "Guide til gode brugeroplevelser"
- 🎨 Forbedringer i Det Fælles Designsystem
- 📈 Afrapporteringen til EU-Kommissionen
|
|
|
|
 |
 |
Netværksmøde om Webtilgængelighed i september
|
Digitaliseringsstyrelsen måtte af forskellige årsager desværre udskyde det faste halvårlige netværksmøde før sommerferien, men er nu klar med en ny dato. Så sæt allerede nu kryds i kalenderen den 16. september kl. 9.15-11.15. Medlemmer af netværket får som altid en direkte invitation i indbakken, men andre interesserede er naturligvis også velkomne og kan tilmelde sig på digst.dk. Det foreløbige program kan også ses på nævnte link. Vi har udskiftet den tidligere anvendte mødeplatform Livestorm med Microsoft Teams, men har på nuværende tidspunkt desværre ikke mulighed for at optage webinaret. Vi håber derfor at se så mange af jer på dagen som muligt. Vi glæder os til at se jer i september.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Nyt og forbedret WAS-Tool
|
Der blev tidligere på året foretaget en ”silent-launch” af et nyt og forbedret WAS-Tool. Udover at den nye løsning er både hurtigere, mere stabil og lettere at anvende, så har målsætningen undervejs været at forstyrre driften så lidt som muligt. Så udover et bedre overblik og mindre indholdsmæssige ændringer er alt indhold det samme, og alle tilgængelighedserklæringer bør være overført en-til-en. Af samme grund valgte Digitaliseringsstyrelsen derfor ikke at orientere om udskiftningen. Fra Digitaliseringsstyrelsens side er der tilfredshed med den nye løsning, og der er kommet relativt få tilbagemeldinger om fejlrettelser. Tjek alligevel gerne om jeres tilgængelighedserklæringer stadig er live, og de fungerer som de skal. Hvis ikke det er tilfældet, så meld endelig tilbage på was-support@digst.dk.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Flere værktøjer i ”Guide til gode brugeroplevelser”
|
|
|
|
Når brugerinddragelse og brugervenlighed tænkes ind fra starten, sikres det, at alle typer brugere intuitivt og effektivt kan anvende digitale services. Når man forstår brugernes behov, er der større sandsynlighed for, at man skaber løsninger, som er tilgængelige for alle. På digst.dk/brugeroplevelse kan du finde en metodebank og vejledning til brugervenlighedstest. Metodebanken viser vej til 14 forskellige metoder og værktøjer til brugerinddragelse, fx huskelister, konkret vejledning og skabeloner. Disse kan med fordel også bruges til at teste på brugere med særlige behov for tilgængelighed. På siderne for brugervenlighedstest finder du blandt andet trin for trin-vejledning og en liste over emner, der hjælper med at sikre, at brugervenligheden tænkes ind i udviklingen. Har du spørgsmål eller brug for sparring, er du velkommen til at kontakte brugeroplevelser@digst.dk. Indholdet er udviklet på baggrund af ISO-standarder og er blevet til i et fællesoffentligt samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, KL og Danske Regioner. En række myndigheder har bidraget med feedback og inspiration gennem workshops og brugertest.
|
 |
|
|
|
|
 |
 |
 |
Et endnu bedre Fælles Design System
|
|
|
|
Til dig, der er interesseret i eller arbejder med at udvikle brugervenlige, effektive og tilgængelige selvbetjeningsløsninger, så husk at kigge forbi designsystem.dk. Det Fælles Designsystem (FDS) udbyder en række genanvendelige komponenter, der danner grundlaget for at bygge de tilgængelige selvbetjeningsløsninger, dine brugere har brug for. Forbedringer i Det Fælles DesignsystemFælles Designsystem (FDS) bliver løbende vedligeholdt for at være up to date. Den seneste version 11 blev releaset den 11. juni og indeholder en række forbedringer og opdateringer af det visuelle design af komponenterne. På baggrund af en POC (proof of concept) med input fra brugere og udviklere, såvel som erfaringer fra andre designsystemer, er det vurderet fordelagtigt, hvis FDS’ komponenter fremadrettet bygges som ”custom elements”. Det vil gøre det lettere at udvikle og anvende komponenterne fra FDS på tværs af forskellige frameworks og teknologier. Dette arbejde er nu sat i gang og vil, når det er gennemført ultimo 2026, bidrage til at gøre FDS endnu mere fleksibelt og udviklervenligt. Har du spørgsmål eller brug for sparring, er du velkommen til at kontakte FDS-teamet her
|
 |
|
|
|
|
 |
 |
 |
Afrapportering af monitorerings- og tilsynsindsatsen
|
|
|
|
Digitaliseringsstyrelsen er som ansvarlig myndighed forpligtet til at afrapportere resultaterne af monitorerings-og tilsynsindsatsen til EU-Kommissionen hvert tredje år. EU-rapport om tilgængeligheden af offentlige websteder og appsFor anden gang har Digitaliseringsstyrelsen aflagt rapport. Denne gang med resultater for perioden den 1. januar 2022 til den 31. december 2024. Se rapporten på EU-kommissionens hjemmeside. Som det fremgår i rapportens resume, lever Digitaliseringsstyrelsen op til alle monitorerings-og rapporteringskrav, som fremgår i webtilgængelighedsdirektivets artikel 8, stk.3. Dog med forbehold for overholdelse af stikprøvens størrelse, hvor der på rapporteringstidspunktet var igangsat monitorering af seks mobilapplikationer, som først blev endelig færdiggjort i Q1 2025. Det fremgår også, at Digitaliseringsstyrelsen fra 2025 vil skærpe sin tilsynsindsats ved at foretage dybdegående monitorering med udgangspunkt i de samlede krav i den bekendtgjorte standard EN 301 549 v. 3.2.1, jf. rapportens afsnit 7.3.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Resume af resultater 2022-2024
|
Der er i monitoreringsperioderne 2022-2024 foretaget i alt 710 forenklede monitoreringer, 66 dybdegående monitoreringer af websteder samt 30 monitoreringer af mobilapplikationer (apps).
Se nedenstående tabel, hvor overholdelsesstatus fremgår i procent for de tre monitoreringstyper.
Monitoreringstype |
Overholder fuldt ud |
Overholder delvist |
Overholder ikke |
Forenklet monitorering |
38 pct. |
54 pct. |
8 pct. |
Dybdegående monitorering |
0 pct. |
82 pct. |
18 pct. |
Mobilapplikation monitorering |
14 pct. |
83 pct. |
3 pct. |
|
Plads til forbedring
De overordnede monitoreringsresultater, herunder genmonitoreringer og udvikling fra foregående monitoreringsperiode, indikerer, at myndigheder og offentligretlige organer overordnet arbejder med at imødekomme krav til tilgængelighed. Der er dog stadig plads til forbedring.
Hvem bliver påvirket af manglende tilgængelighed?
Resultater fra monitoreringerne peger på, at det i høj grad er mennesker uden syn eller med nedsat syn, som påvirkes af den manglende tilgængelighed. For apps påvirker de hyppigste fundne fejl ligeledes mennesker uden eller med nedsat syn, men også mennesker med nedsat bevægelighed og nedsat styrke.
Overholdelse af formelle krav
Siden opstart af monitoreringsindsatsen har der været fokus på at føre tilsyn med myndigheder og offentligretlige organers tilgængelighedserklæringer. Herunder særligt om de formelle krav til offentliggørelse, publicering og kontaktinformation bliver overholdt.
Her er der ligeledes plads til forbedring, da der i gennemsnit er identificeret én eller flere fejl i tilgængelighedserklæringens formelle krav på to tredjedele af de monitorerede websteder og mobilapplikationer.
Det har medført, at Digitaliseringsstyrelsen har meddelt i alt 755 påbud vedrørende tilgængelighedserklæringer over de tre monitoreringsperioder.
|
 |
|
|
|
|
 |
 |
|