 |
Nyt om digital inklusion
|
Kære læser
I denne udgave af nyhedsbrevet kan du læse om, hvordan digital inklusion, digital hjælp, brugerrejser og brugervenlighed indgår i digitale løsninger, strategier og hjælpematerialer.
Læs om Mit Overblik og Digital Fuldmagt-selvbetjeningen på borger.dk, den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, hjælpe-pjecerne om fremtidsfuldmagt og om, hvordan man kan hjælpe digitalt samt siderne under it-frivillig.digst.dk, der henvender sig til it-frivillige.
Nyhedsbrevet tager en pause og vender tilbage efter sommeren.
Rigtig god sommerferie til dig, der læser med!
|
|
|
|
 |
 |
Mit Overblik – en samlet indgang til oplysninger om dig
|
Mit Overblik på borger.dk viser oplysninger fra offentlige myndigheder om den enkelte borger - samlet ét sted. Det er din personlige side, hvor du kan finde information om meget forskelligt, fx de økonomiske ydelser, du modtager, status på dine sager, oplysninger om din indkomst eller gæld og meget mere.
|
 |
Mit Overblik på borger.dk – kun for dig
|
Det er kun dig, der kan se dine oplysninger på Mit Overblik på borger.dk. Det er endnu ikke alle offentlige myndigheder, der kan vise oplysninger på Mit Overblik. Mit Overblik bliver udvidet, efterhånden som flere myndigheder kommer med.
|
|
 |
 |
Bedre sammenhæng på tværs af Mit Overblik og Digital Post
|
Som noget nyt i Mit Overblik er der nu endnu bedre overblik over sagens forløb og bedre sammenhæng på tværs af Mit Overblik og Digital Post.
Hvis du fx har indgivet en klage, som Ankestyrelsen skal håndtere, vil du nu kunne få overblik over alle trinene i processen fra start til slut. Ind til nu har du kun kunnet se sagens aktuelle status, fx ’sagen er modtaget’. De fremtidige sagstrin skal give et bedre overblik over den proces, sagen skal igennem hos den pågældende myndighed.
Du kan nu også gå fra et sagstrin på sagen, der linker til den relevante besked i Digital Post, som du måske skal handle på. Linket er et såkaldt dybt link, der sender dig direkte til specifikke beskeder i Digital Post.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Fælles digital kurs i den offentlige sektor
|
Den sjette fællesoffentlige digitaliseringsstrategi (FODS) er indgået mellem staten, kommunerne og regionerne. Den har blandt andet særligt fokus på en sammenhængende, brugervenlig og inkluderende digital offentlig sektor.
Fokus på digital inklusion og brugervenlighed
De kommende år skal der blandt andet arbejdes videre på, at alle borgere kan navigere i de digitale løsninger – på egen hånd eller med støtte fra andre – på tværs af staten, kommunerne og regionerne. Under strategiens fokusområde ”En brugervenlig digital offentlig sektor”, er der mellem de fællesoffentlige parter aftalt, at
- styrke fokus på digital inklusion.
- arbejde med udbredelse og udvikling af Digital Fuldmagt.
- øge anvendelsen af Digitalt Samtykke.
- videreudvikle borger.dk som den samlede indgang.
|
 |
Sammen griber vi de digitale muligheder
|
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2026 til 2029 blev lanceret den 11. juni 2025. Strategien skal skabe rammerne for en digital offentlig sektor med brugervenlige løsninger og klog brug af data og ny teknologi, så borgerne oplever en sammenhængende og intuitiv digital service – uden at gå på kompromis med tilliden til den offentlige sektor.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Hvis du skal hjælpe en anden, eller en anden skal hjælpe dig
|
I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan du ét samlet sted give eller få fuldmagt til en række offentlige selvbetjeninger.
Digital Fuldmagt-selvbetjeningen
|
På borger.dk kan du finde et overblik over, hvad Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan bruges til. Uanset om du skal hjælpe en anden, eller en anden skal hjælpe dig.
I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan du finde mange, men ikke alle de digitale fuldmagter, du kan bruge til at:
- hjælpe en anden med kontakten med det offentlige
- få hjælp fra en anden med kontakten med det offentlige.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Pjecer til den, der hjælper
|
Mange borgere hjælper deres nærmeste med forskellige gøremål, men kan måske være i tvivl om, hvilke muligheder de har for at hjælpe.
Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet pjecen ’Sådan kan du hjælpe digitalt’, der giver et overblik over forskellige hjælpemuligheder, fx læse- og skriveadgang.
Pjecen ’Fremtidsfuldmagt – en god idé’, har Digitaliseringsstyrelsen udarbejdet i samarbejde med Justitsministeriet. Pjecen beskriver overordnet, hvorfor man skal overveje fremtidsfuldmagt, og hvilke trin oprettelsen af fremtidsfuldmagten består af.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Kender du it-frivillig.digst.dk?
|
På it-frivillig.digst.dk kan it-frivillige finde materialer og information, der kan være en hjælp, når de hjælper borgere, der er udfordret af det digitale.
Digitaliseringsstyrelsen har samlet blandt andet hjælpe- og vejledningsmaterialer, webinar om digital sikkerhed, e-læringskursus, nyhedsbrev og meget mere.
Siderne bliver løbende opdateret med nyt indhold og aktuelle materialer.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Nyhedsbrevet er udformet, så du kan klippe de dele af nyhedsbrevet ud, der er relevante for fx medlemmer eller forskellige målgrupper. Du kan frit anvende indholdet på egne platforme, i nyhedsbreve eller andre steder, der giver mening.
Skriv til os, hvis du har kommentarer til indholdet i nyhedsbrevet eller forslag til emner.
|
|
|
|
 |
 |
|