|
Nyt om Digital Post
|
|
|
|
|
|
|
Kære alle
I dag er en særlig dag, da det er et halvt år siden, at den nye Digital Post-løsning blev lanceret. Med afsæt i den stabile drift vi oplever, kan vi i Digitaliseringsstyrelsen begynde at se fremad mod de næste års arbejde på den nye løsning. Et af de områder, som vi ser frem til, er et styrket fokus på MeMo og den obligatoriske overgang til MeMo i november 2023.
I den forbindelse igangsætter vi et arbejde, der skal undersøge, hvordan vi kan udnytte de mange potentialer bedst muligt i det nye MeMo-format. Det arbejde er forankret i et initiativ i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der er blevet til i et samarbejde mellem regeringen, KL og Danske Regioner. Læs mere om initiativet på side 14 i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025.
I dette nyhedsbrev kan I læse om:
- At den maksimale forsinkelse af levering (valørdato) er udvidet fra 5 til 12 dage.
- At I nu nemt og sikkert kan flytte post fra Virk til jeres modtagersystem.
- At adviseringsmailen, der automatisk sendes ud, når en borger eller virksomhed får ny post, snart justeres efter input fra borgere og myndigheder.
- Det nye support setup og hvordan I som myndighed bedst kontakter supporten.
- At modtagersystemer nu er mindre sensitive over for automatisk at blive deaktiveret, når Digital Post-løsningen ikke kan aflevere en besked til det.
- Og til sidst en opfordring til at komme og høre vores oplæg på Digitaliseringsmessen i Odense den 29. september – og melde sig til det næste myndighedsnetværk den 24. november.
Tak, fordi I læser med.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ny funktion: Flyt post fra Virk til jeres modtagersystem
|
Nu kan jeres systemadministratorer i Administrativ Adgang flytte jeres post fra Virk til et synligt kontaktpunkt, så det lander i et af jeres modtagersystemer. Et kontaktpunkt kan være synligt for borgere og virksomheder via borger.dk, Virk, e-Boks og mit.dk eller synligt for myndigheder via deres systemintegration. I vælger hvilken målgruppe et kontaktpunkt skal være synligt for i Administrativ Adgang.
Det kan fx være relevant for jer at flytte post fra Virk til et modtagersystem, hvis I har brug for at rydde op i den post, jeres myndighed har modtaget før den 21. marts 2022. Eller I har oplevet, at jeres modtagersystem er blevet deaktiveret, og I dermed har fået leveret myndighedens post på Virk i stedet.
Godt at vide for systemadministratorer om at flytte post i Administrativ Adgang:
- Systemadministratoren kan vælge at flytte enten en delmængde eller al den post, som er sendt til myndigheden, men som ligger på Virk i stedet for at være afleveret til et modtagersystem.
- Systemadministratoren kan vælge at flytte posten til et selvvalgt synligt kontaktpunkt eller til det kontaktpunkt, som posten eventuelt oprindeligt var opmærket til.
- Når posten flyttes til et modtagersystem, bliver posten samtidig slettet på Virk.
- Systemadministratoren kan via en oversigt i Administrativ Adgang se en historik over flytning af post, herunder hvilken post flytningen har omfattet, hvornår flytningen er sket (dato og klokkeslæt) samt hvortil (kontaktpunkt).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vejledning og kommunikation
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Forbedret flow: Sådan ser processen ud nu, når beskeder ikke kan leveres til et modtagersystem
|
Processen for hvornår modtagersystemer automatisk deaktiveres blev ændret i juni med release version 49.0.0.
Nu deaktiveres modtagersystemer kun automatisk, hvis modtagersystemet i alle tilfælde ikke kan modtage post i syv dage. Systemet bliver altså ikke automatisk deaktiveret, hvis det som minimum kan modtage og kvittere for én besked i løbet af de syv dage, selvom alle andre beskeder ikke kan modtages.
|
|
Ny proces trin-for-trin
|
DAG 1: Hvis Digital Post-løsningen ikke lykkedes med at aflevere en eller flere beskeder til et modtagersystem, vil løsningen forsøge at gensende beskederne til modtagersystemet.
DAG 2: Hvis det ikke er lykkedes Digital Post-løsningen at gensende en eller flere af beskederne til modtagersystemet efter to dage, sender løsningen en e-mail med besked om dette til modtagersystemets tekniske og forretningsmæssige kontaktpersoner.
DAG 5: Hvis det fortsat ikke er lykkedes Digital Post-løsningen at gensende en eller flere af beskederne til modtagersystemet efter fem dage, sendes igen en e-mail med besked om dette til modtagersystemets tekniske og forretningsmæssige kontaktpersoner.
DAG 7: Hvis det ikke i nogen tilfælde er lykkedes Digital Post-løsningen at aflevere beskeder til modtagersystemet efter syv dage, deaktiveres modtagersystemet automatisk. Den tekniske og den forretningsmæssige kontaktperson orienteres om dette på e-mail.
Bliver jeres modtagersystem automatisk deaktiveret vil Digital Post-løsningen i stedet aflevere beskederne til det modtagersystem, som I har udpeget som jeres primære modtagersystem. Det er det system, som Digital Post-løsningen forsøger at aflevere til, hvis løsningen ikke ved, hvor den ellers skal aflevere posten. Det kan fx være i tilfælde, hvor en meddelelse kun er adresseret til jeres CVR-nummer, eller et af jeres andre modtagersystemer fejler. Skulle jeres primære modtagersystem også være deaktiveret, afleveres beskederne på Virk. Den tekniske og den forretningsmæssige kontaktperson orienteres også om dette på e-mail.
I kan læse mere om det nye flow og se en procesbeskrivelse for gensendelse af beskeder i ’Gensendelsesflow og deaktivering af modtagersystemer’.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mød os på Digitaliseringsmessen i Odense
|
Kom og hør om Digital Post-løsningen og det nye MeMo-format, og hvordan det kan være med til at understøtte en lettere kommunikation og interaktion med det offentlige. MeMo-formatet giver borgere mulighed for at handle direkte på beskeder fra det offentlige fx ved tidsfrister, indkaldelser og links.
Info:
’Digital Post – hvad er de næste skridt?’
Oplægsholder: Jane Eriksson Dahl, kontorchef i kontor for Digital Post
29. september kl. 13.30 på Digitaliseringsmessen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kom til myndighedsnetværk
|
Datoen er nu sat for det næste netværksmøde om Digital Post, hvor myndigheder kan mødes og få inspiration samt dele viden, erfaringer og udfordringer i anvendelsen af Digital Post. Det er muligt at deltage fysisk eller virtuelt.
Send gerne faglige input eller tilbud om oplæg til digitalpost@digst.dk. Programmet sendes ud til deltagerne cirka tre uger før.
Info:
Myndighedsnetværk
24. november kl. 10-15
Scandic Copenhagen, Vester Søgade 6, 1601 København K – eller virtuelt
|
|
|
|
|
|
|
|
Digital Post er Danmarks fællesoffentlige it-løsning, der fungerer som en sikker og brugervenlig motorvej til digital kommunikation mellem myndigheder, borgere og virksomheder. Digital Post har til formål at understøtte og styrke den offentlige service. Både løsningen og beskederne hedder Digital Post.
Digitaliseringsstyrelsen har ansvaret for at forvalte, forbedre og fremtidssikre Digital Post til gavn for borgere, virksomheder og myndigheder.
|
|
Hvis du vil vide mere
|
Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive til os på digitalpost@digst.dk. Du kan også læse mere om Digital Post på www.digst.dk/digitalpost.
|
|
|
|
|
|
|