|
Nyt om digital inklusion
|
Kære læser
I dette nyhedsbrev kan du læse om nye funktioner i MitID-appen, og hvordan du kan hjælpe andre med at få MitID med appen. Du kan også læse om, hvilke muligheder du har, hvis du skal bruge hjælp fra Borgerservice for at få MitID, men er forhindret i at møde frem.
Sommeren er over os og det er desværre også sæson for digital svindel. Læs om billethajer og få gode råd til, hvordan du undgår dem. Uanset om uheldet er sket, eller du blot vil være godt forberedt, kan du læse om hotline ved identitetstyveri, og hvordan du kan sikre dig mod digital svindel.
Tak, fordi du læser med.
|
|
|
|
|
|
|
Flere muligheder for at få MitID – også for dig, der ikke kan møde fysisk frem i Borgerservice
|
Med en ny funktion i Mit ID appen er det nu muligt at få MitID direkte i MitID app. Samtidig bliver det muligt at hjælpe andre med at få MitID med din smartphone. MitID appen kan både hjælpe borgere, der skal opdatere deres ID-oplysninger og dem, der ikke skal.
|
|
Hjælp til at hjælpe
|
Kender du en, som endnu ikke har fået MitID, og som ikke selv har en telefon, der kan scanne pas? Hvis ja, kan du nu hjælpe personen med at få MitID. Det kan du med din egen telefon og MitID app. Det kræver, at den, du hjælper, har et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas. Efter oprettelsen skal den, du hjælper, blot aktivere MitID appen på sin egen telefon. Ingen personlige oplysninger bliver gemt eller lagret på den telefon, man har lånt af sin hjælper. Derefter kan man bestille en kodeviser eller kodeoplæser på MitID.dk. Den nye funktion i appen er et alternativ til de øvrige måder at få MitID på: I netbanken/mobilbanken, på MitID.dk eller i Borgerservice, som man fortsat kan benytte. Funktionen er især et tilbud til dem, som ikke har mulighed for at møde i Borgerservice, eller som bare gerne vil spare turen.
|
|
Hvis du ikke kan møde frem i Borgerservice
|
Har du ikke mulighed for at benytte dig af de digitale muligheder, så kan du få MitID i Borgerservice. Der kan dog være situationer, hvor du ikke har mulighed for at møde fysisk op i Borgerservice, fx hvis du har et fysisk eller psykisk handicap, er indlagt eller lignende. I de tilfælde skal du kontakte din kommune for at tage en dialog om, hvordan du kan få hjælp. Hvis du ikke kan nå at få hjælp i Borgerservice, inden din frist i din bank udløber, skal du kontakte MitID-telefonsupporten i din bank.
|
|
|
|
|
|
|
|
Det er højsæson for koncerter og festivaler – men også for billethajer
|
Festival- og koncertbilletter er i ekstra høj kurs i år efter næsten to år med coro-na-nedlukning, og det forsøger it-kriminelle at udnytte. Mange køber i denne tid udsolgte billetter fra private, og derfor er det godt at vide, hvad du skal kigge efter, så du undgår at blive snydt.
|
|
Gode råd når du køber billetter fra private
|
- Hvis billetterne sælges væsentligt billigere end andre steder, kan det være fup.
- Tjek om sælgers profil er valideret af handelstjenesten, fx ved at profilen er bekræftet med NemID/MitID. Hvis du handler med en Facebook-profil, bør den ikke være nyoprettet, have meget få ”venner” eller mangler profilbillede eller andre centrale informationer.
- Tjek, om der er sammenhæng i oplysningerne – fx at der bruges samme navn og billede på tværs af profiler på Facebook, DBA (den blå avis), MobilePay mm.
- Vær særligt opmærksom på de tilbud, du modtager, hvis du selv efterspørger en billet i en annonce. Den slags tilbud tiltrækker svindlere.
|
|
|
|
|
|
|
Nyhedsbrevet er udformet, så du kan klippe de dele af nyhedsbrevet ud, der er relevante for jeres medlemmer eller målgrupper. Du kan frit anvende indholdet på egne platforme, i nyhedsbreve eller andre steder, der giver mening.
Skriv til os, hvis du har kommentarer på indholdet i nyhedsbrevet eller forslag til emner.
|
|
|
|
|
|
Hotline ved identitetstyveri hjælper dagligt borgere
|
Forestil dig, at der er optaget lån i dit navn, du ikke kender til, eller at du modtager en rykker på varer, du ikke har købt. Det er en ubehagelig situation at få stjålet og misbrugt sin identitet digitalt – og derfor rart at vide, hvor man kan få hjælp.
Digitaliseringsstyrelsens hotline ved identitetstyveri har netop rundet et år og hjælper døgnet rundt borgere, der har mistanke om eller har været udsat for iden-titetstyveri.
De fleste opkald kommer fra borgere, der har brug for forebyggende råd. Uanset om uheldet er ude, eller du gerne vil vide mere om, hvordan du sikrer dig selv mod svindel, kan du ringe til hotlinens nummer på 3398 0098.
|
|
|
|
|
|