|
Nyt om webtilgængelighed
|
Kære læser,
I dette nyhedsbrev kan du læse om Digitaliseringsstyrelsens virtuelle netværks-møde, der bliver afholdt den 7. juni. Husk, at du kan tilmelde dig helt op til afholdelsen.
Læs om det kommunale PROtest-samarbejde, der sætter fokus på at teste webtilgængeligheden af digitale løsninger til selvbetjening, og de indledende monitoreringsresultater som viser, at der stadig er plads til forbedringer i forhold til at sikre tilgængelighedserklæringens formelle krav.
Tak fordi du læser med.
|
|
|
|
|
|
Netværksmøde i juni
|
Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig netværksmødet, så sæt kryds i kalenderen den 7. juni 2022 og tilmeld dig på linket til Livestorm.
Digitaliseringsstyrelsen afholder netværksmøde om webtilgængelighed fra kl. 9.15-11.45. Mødet er virtuelt, så du skal ikke tænke på transport, og det er som altid gratis at være med.
Netværksmødet fokuserer på gode råd til skriftlig kommunikation frem mod tilgængelige breve i Digital Post 1. juli 2023, hjælp til at udarbejde tilgængelige selvbetjeningsløsninger gennem det Fælles Designsystem og introduktion til et gratis værktøj for tjek af tilgængelighed.
|
|
Program for dagen
|
- Velkomst til netværksmøde om webtilgængelighed, v. Digitaliseringsstyrelsen.
- Frem mod brevfristen i 2023 - gode tips til god kommunikation, v. Helle Egly Jespersen og Sarah Zaken (Kontor for inklusion og digital service, Digitaliseringsstyrelsen)
- Det Fælles Designsystem – hjælp til webtilgængelighed i selvbetjeningsløsninger, v. Anders Guldmann (Kontor for MitId Erhverv og digitale serviceområder, Digitaliseringsstyrelsen)
- Qualweb – introduktion til et gratis værktøj for automatisk tjek af tilgængelighed, v. Digitaliseringsstyrelsens monitoreringsleverandører Inklusio & InqludeIT
- Spørg om lov, v. Digitaliseringsstyrelsen
|
|
|
|
|
|
Reklame: PROtest sætter fokus på webtilgængelige løsninger
|
Hvorfor skal 98 kommuner hver især teste webtilgængeligheden af digitale løsninger til selvbetjening, når opgaven kan løses i fællesskab?
Det spørgsmål stillede de sig i blandt andet Stevns, Lolland, Vejle, Billund og Aalborg Kommuner, som er de fire kommuner bag initiativet ”PROtest”.
I PROtest finder de bidragende kommuner i fællesskab frem til, hvilke løsninger som skal testes dybdegående for webtilgængelighed. Jo flere der er med i de enkelte tests, desto lavere bliver prisen for den enkelte kommune.
PROtest har ikke noget sekretariat eller nogen økonomi bag initiativet, så udbyttet er ligefrem proportionalt med den fælles indsats.
Foreløbig har PROtest fået testet Citizen-løsningen til fx anmeldelse af rotter og Giv et praj fra leverandøren SWECO.
Hvis du kan se fornuften og det gode købmandskab i at være flere om at løse opgaven og dele regningen, så kontakt tovholderen for PROtest, som i denne periode er Rie Lund, Lolland Kommune.
|
|
|
|
|
|
Tilgængelighedserklæringens formelle krav – plads til forbedringer
|
Årets første monitorerings- og tilsynsrunde, hvor i alt 55 websteder og mobilapplikationer er blevet monitoreret, viser, at 50 myndigheder/offentligretlige organer havde fejl i en eller flere af tilgængelighedserklæringens formelle krav, hvilket svarer til 90 pct. Den manglende overholdelse førte til i alt 96 påbud. Det peger på plads til forbedring.
Kontorchef Susanne Duus, Kontor for Inklusion og Digital Service med ansvar for monitorerings- og tilsynsindsatsen, udtaler:
|
” | | | | Tilgængelighedserklæringens formelle krav er forholdsvist enkle krav, der er lette at implementere. Det betyder meget for nogle borgere at kunne tilgå en erklæring, og så er det ærgerligt at få et påbud fra os på noget, som kan bringes i orden meget hurtigt. Så blot en opfordring herfra – det er så hurtigt at få styr på, så husk at få det fikset! |
|
En lignende opfordring kommer fra Jesper Holten, Danske Blindesamfund, der som hyppig bruger af tilgængelighedserklæringer udtaler:
|
” | | | | Hvis jeg oplever en utilgængelig hjemmeside eller noget utilgængeligt indhold på en myndigheds hjemmeside, så er det vigtigt, at jeg kan finde deres tilgængelighedserklæring og tjekke, om de er klar over problemet, og arbejder på det. Det er også vigtigt, at jeg kan finde både skriftlige og telefoniske kontaktinformationer, så jeg kan få fat i myndigheden. |
|
Læs mere om kravene til tilgængelighedserklæringen på digst.dk, eller skriv til os på webtilgaengelighed@digst.dk, hvis du er i tvivl om noget.
|
|
|
|
|
|
|
|
De formelle krav til tilgængelighedserklæringer
|
- Tilgængelighedserklæringen skal være udfyldt i den digitale løsning, WAS-Tool, som Digitaliseringsstyrelsen stiller til rådighed, og kan findes på URL’en med følgende format: was.digst.dk/ditdomænenavn-dk.
- Tilgængelighedserklæringen i WAS-Tool skal kunne tilgås via en nemURL med følgende format: ”www.ditdomænenavn.dk/was”.
- Webstedets sidefod (footer) skal, hvor det er praktisk muligt, indeholde et link, der leder til tilgængelighedserklæringen i WAS-Tool. Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at linket til tilgængelighedserklæringen er navngivet ”Tilgængelighedserklæring”.
- Tilgængelighedserklæringen skal være opdateret inden for det seneste år.
- Feedbackmekanismen skal have en telefonisk kontaktinformation, der giver alle borgere mulighed for mundtligt at rette henvendelse til den berørte offentlige myndighed eller det offentligretlige organ.
-
Feedbackmekanismen skal have en skriftlig kontaktinformation, der giver alle borgere mulighed for skriftligt at rette henvendelse til den berørte offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, og feedbackmekanismen er ikke begrænset af adgangsgodkendelser, fx NemID, CAPTCHA, mv.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skriv til os, hvis du har spørgsmål eller kommentarer.
|
|
|
|
|