|
Nyt om digital inklusion
|
Kære læser
I dette nyhedsbrev kan du læse om, hvad du gør, hvis ikke du kan møde fysisk frem i Borgerservice for at få hjælp til MitID. Du kan også læse om nye visuelle vejledninger, som Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet. Heriblandt tre nye animationsfilm om MitID, Digital Post og NemSMS på ni forskellige sprog, fx dansk tegnsprog og ukrainsk, samt to videoer, der trin for trin gennemgår, hvordan du bruger MitID appen med skærmlæser eller stemmekontrol.
Få desuden nogle af overskrifterne fra Danmarks nye digitaliseringsstrategi, læs opsamling på forårets netværksmøde i april i Netværk for digital inklusion, og find ud af, hvordan du bliver en del af Sundhedsstyrelsens Sundhed.dk Panelet.
Tak fordi du læser med.
|
|
|
|
|
|
|
MitID: Når du ikke kan møde fysisk frem i Borgerservice
|
En helt særlig situation i borgerservice i en række kommuner landet over betyder nu, at slutdatoen for, hvornår alle skal have fået MitID, rykkes til den 31. oktober 2022. Det giver borgere, der skal have hjælp i borgerservice til skiftet, mulighed for at nå det på trods af lange ventetider en del steder i landet.
|
|
Borgere, der har brug for lidt ekstra hjælp
|
Der kan være situationer, hvor borgere der skal i borgerservice for at få MitID, ikke har mulighed for at møde fysisk op. Fx hvis borgeren har et fysisk eller psykisk handicap, er indlagt eller lignende. I de tilfælde kan borgeren kontakte telefonsupporten i deres bank, og få en yderligere nødvendig udsættelse.
|
|
Udsættelse og særlige indsatser
|
For nogle borgere vil udsættelsen betyde, at de kan nå i borgerservice. For andre borgere er det nødvendigt med særlige indsatser, fordi det fortsat vil være vanskeligt for dem at møde op i borgerservice.
|
|
Hvad betyder det for mig?
|
Hvis du hører til denne gruppe, skal du foreløbigt blot bede om yderligere udsættelse i banken. Der arbejdes i øjeblikket på at klarlægge, hvordan overgangen til MitID bliver for dig. Digitaliseringsstyrelsen vil informere om indsatserne på Borger.dk og i dette nyhedsbrev.
Partnerskabet bag MitID er et samarbejde mellem det offentlige og pengeinstitutterne.
|
|
|
|
|
|
|
|
Nye videoer: godkend med MitID ved hjælp af stemmekontrol og skærmlæser
|
Nogle borgere får et handicap med tiden. Vi kan alle komme ud for en ulykke eller miste funktioner med alderen. Og hvad gør man så, når man fortsat gerne vil klare sig selv og kunne bruge MitID?
|
|
To film guider til stemmestyring og skærmlæser
|
I samarbejde med Dansk Handicap Forbund har Digitaliseringsstyrelsen udfærdiget en video om, hvordan du bruger MitID appen med stemmekontrol, hvis du har et bevægehandicap i arme eller hænder.
|
Hvis du er blind eller svagsynet, kan du se videoen om, hvordan du benytter MitID appen med en skærmlæser. Digitaliseringsstyrelsen har udfærdiget videoen i samarbejde med Dansk Blindesamfund.
|
MitID appen er udviklet til at leve op til høje tilgængelighedskrav, så alle har mulighed for at bruge den til at godkende med.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nyhedsbrevet er udformet, så du kan klippe de dele af nyhedsbrevet ud, der er relevante for jeres medlemmer eller målgrupper. Du kan frit anvende indholdet på egne platforme, i nyhedsbreve eller andre steder, der giver mening.
Skriv til os, hvis du har kommentarer på indholdet i nyhedsbrevet eller forslag til emner.
|
|
|
|
|
|
|
|
Digital Post, NemSMS og MitID går til filmen
|
Kan jeg blive husket på hospitals- og lægeaftaler, hvad kræver det at skifte adresse, og hvordan skriver jeg direkte til kommunen? Tre animationsfilm oversat til ni sprog hjælper dig til at finde med de digitale genveje i hverdagen med NemSMS, Digital Post og MitID.
|
|
En hverdag med Digital Post, NemSMS og MitID
|
I filmene møder vi en familie, der i forskellige hverdagssituationer viser, hvordan NemSMS, MitID og Digital Post hjælper dem i deres digitale ærinder. I alle tre film møder vi en familie bestående af forældre og to voksne børn i forskellige hverdagssituationer. Fx hvordan moderen bruger NemSMS til at huske en aftale på hospitalet, hvordan sønnen skifter adresse på borger.dk med MitID, da han skal flytte hjemmefra, og at en indkaldelse til nakkefoldskanning ligger og venter på datteren i hende Digitale Post.
|
|
Film på flere sprog
|
De tre nye animationsfilm kan frit bruges på infoskærme, hjemmesider, nyheds-breve og sociale medier til at vise, hvordan Digital Post, NemSMS og MitID er en hjælp i den digitale hverdag.
De tre film er oversat til ni sprog – dansk, dansk tegnsprog, arabisk, engelsk, farsi, tyrkisk, russisk, somalisk og ukrainsk. Find videoerne med tilhørende em-bedkoder på digst.dk.
Du kan også få tilsendt filmene som MP4-filer, hvis du ikke skal indlejre med embedkoder. Kontakt Christine Hovgaard Jensen på digitalinklusion@digst.dk og få tilsendt filmene på de sprog, du har brug for.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Digitaliseringsstrategi: Sammen om den digitale udvikling
|
Digitaliseringsstrategien skal sætte retningen for den digitale dagsorden i Danmark, er den første af sin slags og bygger videre på anbefalingerne fra Digitaliseringspartnerskabet fra efteråret 2021.
Digitaliseringsstrategien er regeringens nationale strategi baseret på Digitaliseringspartnerskabet, hvorimod Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi (FODS) aftales mellem regeringen, KL og Danske Regioner og forventes at lande inden sommerferien.
|
|
Sammenhængende service for borgere og virksomheder
|
Strategien indeholder i alt ni visioner, fem principper og 61 initiativer, hvor vision 2, ”Sammenhængende service for borgere og virksomheder”, fokuserer på digital service og digital inklusion.
Visionen peger på,
- at styrke indsatsen for digital inklusion gennem hjælp og vejledning til di-gitalt udfordrede, og at give støttepersoner gode forudsætninger for
- at hjælpe.
- at det skal være nemt og trygt at bruge fuldmagt.
- at Mit Overblik på borger.dk fortsat skal videreudvikles, så borgerne får et samlet og personaliseret overblik.
- at gøre kommunikation med det offentlige endnu mere brugervenligt, så det er nemt fx at booke en tid eller kontakte myndigheder direkte fra den digitale postkasse.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Har du en holdning til sundhed.dk og vil du gerne være med til at påvirke udviklingen? Så tilmeld dig Sundhed.dk Panelet.
Som paneldeltager har du både som borger eller sundhedsfaglig mulighed for at påvirke udviklingen af sundhed.dk’s digitale løsninger, som fx sundhed.dk’s hjemmeside og app. Sundhed.dk Panelet har nu tæt på 3.000 deltagere.
|
|
Hvordan kan jeg være med?
|
Sundhed.dk Panelet: Et online panel for borgere og fagpersoner
|
Du kan dele dine idéer og erfaringer, fx ved at deltage i spørgeskemaundersøgelser, videointerviews eller give feedback på skitser til nyt design. Det kræver ikke særlige forudsætninger at være med, og du deltager kun, når du har tid og lyst.
Hvis du vil vide mere om panelet, er du velkommen til at kontakte bruger- og netværkskonsulent Therese K. Thorstholm på tkt@sundhed.dk
Bag sundhed.dk står regionerne, kommunerne og Sundhedsministeriet. Sundhed.dk står blandt andet bag Coronapas, sundhed.dk-hjemmeside og app, videoløsningen VideoKonsultation mm.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netværksdag: erfaringsudveksling og videndeling
|
Gik du hjem med hovedet fuld af ny viden efter netværksdagen? Så var du nok ikke den eneste. Hvis ikke du selv deltog, kan du læse om det spændende program på digst.dk.
Programmet var pakket med oplæg om sundhed.dk og det nyetablerede brugerpanel, Digitaliseringsstyrelsens læringsmiljø demo.borger.dk, erfaringer med Train-the-Trainer-metoden og nyt om overgangen til MitID.
Vi nåede også forbi snigpremiere på tre nye animationsfilm om Digital Post, MitID og NemSMS samt Hotline for identitetstyveri, og hvordan man øver sig i at spotte digitale fælder. Afslutningsvis var der status på arbejdet med støttepersoner og de mange gode input, som netværket var kommet med til arbejdet.
Det næste netværksmøde finder sted den 27. oktober 2022.
|
|
|
|
|
|