 |
Næste generation Digital Post nyhedsbrev
|
|
|
|
|
 |
 |
Status fra projektet
|
Kære alle
Vi har i de seneste måneder arbejdet intenst på at gøre Digital Post-løsningen færdig. Vores fokus er derfor nu på at sikre robusthed og yde den nødvendige støtte til jer, der integrerer til løsningen, arbejder i Administrativ Adgang eller på anden vis arbejder med Digital Post.
Derudover har vi taget hul på at kommunikere om den nye løsning til borgere og virksomheder. Lige nu sender vi Digital Post til de sidste, der informerer om omstillingsperioden i slutningen af november, hvor der ikke kan sendes Digital Post. Brevet informerer også om de platforme, som borgere og virksomheder kan bruge til at læse deres Digital Post fra 30. november.
I mandags åbnede vi for, at virksomheder kan komme på den nye løsning. Det er relevant for dem, som vil systemintegrere til Digital Post. Men det er også relevant for dem, der skal foretage sig noget i vores nye Rettighedsportal for Digital Post. Det er en meget stor milepæl for projektet, som vi også bruger til at afprøve vores go-live processer, så vi er helt klar, når vi åbner for borgerne den 30. november.
De bedste hilsner
NgDP-projektet i Digitaliseringsstyrelsen
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Ny uddannelsesside til myndigheder
|
På uddannelsessiden kan du finde materialer til at understøtte din myndigheds uddannelse i Digital Post. Materialerne kan både bruges frem mod go-live og efterfølgende, når nye medarbejdere skal onboardes i Digital Post.
Siden indeholder blandt andet et slidedeck, der kan bruges til at introducere Digital Post, FAQ’er med spørgsmål og svar, materiale om den kommende supportstruktur og links til det vigtigste vejledningsmateriale.
Derudover kan du finde en materialepakke til ekstern kommunikation, som du kan plukke fra og bruge i jeres egen kommunikation om Digital Post. Vi anbefaler, at du starter med brugsvejledningen for at få en introduktion til de enkelte elementer, og hvornår de må bruges.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
Informationsbreve til alle borgere og virksomheder
|
Den seneste uge har vi sendt mere end 1 million breve om dagen for at nå alle landets borgere og virksomheder med information om den nye løsning til Digital Post.
Brevene informerer dels om omstillingsperioden, hvor der i fire dage ikke kan sendes eller besvares Digital Post fra offentlige myndigheder.
Og dels informerer brevene om de platforme, som borgere og virksomheder kan bruge til at læse Digital Post fra lanceringen af den nye løsning den 30. november.
Vi har tidligere skrevet, at borgere fik besked fra den 17. til den 19. november. Dette har vi af juridiske årsager været nødt til at fremrykke.
Du kan hente brevene her og finde svar på spørgsmål om det nye Digital Post på borger.dk og Virk.
|
 |
For borgere:
|
 |
For virksomheder:
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
Guide: Kom godt i gang med Digital Post på borger.dk og den nye Digital Post-app
|
Der er nu under en måned til, at den nye løsning til Digital Post lanceres. Det betyder, at borger.dk er tæt på at være klar med et nyt visuelt udtryk til indbakken, og at der er ved at blive lagt sidste hånd på den kommende Digital Post-app.
I denne guide kan du få et indblik i, hvordan Digital Post kommer til at se ud, og hvordan det fungerer på borger.dk og i Digital Post-appen. Du kan fx se, hvordan man som borger skriver til en myndighed, hvordan borgeren får præsenteret sin Digital Post, og hvordan man skifter postkasse med en læseadgang.
Som med alle it-løsninger, der endnu ikke er lanceret, kan der ske ændringer i tekster og design. Vi tager derfor forbehold for ændringer frem mod lanceringen den 30. november.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
Prøv en demo af det nye Digital Post
|
På demo.borger.dk kan du se, hvordan det nye Digital Post kommer til at se ud på borger.dk. Du ser en fiktiv indbakke og kan blandt andet prøve at læse post, oprette mapper, sende post, give læseadgang og tilmelde dig NemSMS.
Demo.borger.dk er relevant for alle, der føler sig utrygge ved at skulle have en ny Digital Post-løsning. Og løsningen kan anvendes af undervisere og pårørende til at vise andre, hvordan Digital Post virker uden at skulle logge ind i sin egen indbakke.
Hvad er demo.borger.dk?
Læringsmiljøet demo.borger.dk er en hjemmeside, der frit kan anvendes af alle, der ønsker at øve sig i at bruge de centrale digitale løsninger. På demo.borger.dk er det fx muligt at prøve at logge ind med MitID og prøve den nye Digital Post-løsning.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
Kalender
|
Her kan du tilmelde dig kommende arrangementer, hvor du kan få indblik i en række emner relateret til Næste generation Digital Post. Du kan altid gense afholdte webinarer og spørgetimer eller dele linket fra hvert arrangement med kolleger og samarbejdspartnere.
|
 |
Spørgetime
|
Nu har du hver mandag frem mod go-live mulighed for at få svar på dine spørgsmål til Næste generation Digital Post, når vi afholder spørgetime. Du kan tilmelde dig eller se tidligere spørgetimer via nedenstående link.
Næste spørgetime er mandag den 8. november kl. 14:00-15:00.
|
|
|
|
 |
 |
Månedens tre spørgsmål og svar
|
|
|
|
 |
 |
1: Hvorfor kan jeg ikke logge på Administrativ Adgang?
|
Hvis du oplever problemer med at tilgå Administrativ Adgang, skyldes det ofte en af to ting.
Enten har du ikke gennemført vores tilslutningsflow, som er en forudsætning for at få adgang til vores miljøer. Du vil blive mødt af vores tilslutningsflow første gang du tilgår Administrativ Adgang med et gyldigt medarbejdercertifikat, medmindre en af dine kolleger allerede har gennemført flowet.
Ellers har du ikke fået tildelt de rigtige rettigheder af din Digital Post Rettighedsadministrator på Rettighedsportalen. Prøv derfor at kontakte din Rettighedsadministrator og bed dem tjekke din bruger på Rettighedsportalen.
|
 |
2: Hvor kan jeg se en status på kendte problemer?
|
Vi har lavet en side på digitalisér.dk, hvor vi jævnligt vil opdatere en liste med kendte fejl og problemer i det nye Digital Post. Vi kommer til at opdatere siden ca. to gange om ugen.
|
 |
3: Kan vi sende NemSMS under omstillingsperioden, hvor vi ikke sender Digital Post?
|
Ja! Du kan sende NemSMS via det nye Digital Post under omstillingsperioden. Perioden, som tidligere er blevet omtalt som frysperioden, og strækker sig fra den 26.-29. november. Begge dage er inklusive.
Du skal dog være opmærksom på, at vores data på tilmeldinger til NemSMS ikke vil være helt opdaterede. I perioden 26.-29. november vil vores data nemlig være fra 20. oktober, hvilket betyder, at der kun kan sendes NemSMS til personer, som er tilmeldt før 20. oktober.
Data vil være opdaterede igen den 30. november, hvor vi har de seneste tilmeldinger til NemSMS indlæst i den nye løsning.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Kort om Næste generation Digital Post
|
|
|
|
 |
Det er vigtigt, at den offentlige it-infrastruktur følger udviklingen og er med til at sætte nye standarder. Derfor skal danskerne have en ny it-løsning til post fra offentlige myndigheder ultimo november 2021. Den nye it-løsning afløser den eksisterende, og der vil derfor ikke være en overgangsperiode. Med løsningen får borgere og virksomheder en fremtidssikret, brugervenlig og sikker kommunikation med det offentlige – og omvendt.
|
 |
Hvem står bag
|
Næste generation Digital Post udarbejdes af Digitaliseringsstyrelsen på vegne af Kommunernes Landsforening, Danske Regioner og staten.
|
 |
Hvis du vil vide mere
|
Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive til os på naestedigitalpost@digst.dk. Du kan også læse mere om Næste generation Digital Post på implementeringssitet www.digst.dk/ngdp.
|
|
 |
|
|
 |
|