 |
Næste generation Digital Post nyhedsbrev
|
|
|
|
|
 |
 |
Status fra projektet
|
Siden seneste nyhedsbrev har projektet nået en flot milepæl, hvor delleverance 3 fra leverandøren er blevet godkendt. Det er den tiende formelle prøve, som er godkendt siden kontraktunderskriften i efteråret 2019. Nu kigger vi frem mod overtagelsesprøven i august, som markerer, at ansvaret for løsningen formelt overgår til Digitaliseringsstyrelsen.
Den netop overståede delleverance indeholder blandt andet vigtig funktionalitet til løsningens snitflader mod afsender- og modtagersystemer. I de kommende måneder bliver de sidste udeståender på enkelte snitflader helt færdige, og vores fokus vil ændre sig til at få brugergrænsefladerne kørt i mål. Det gælder blandt andet brugergrænsefladen i Administrativ Adgang og de brugergrænseflader, som man skal benytte til at styre roller og rettigheder i løsningen.
Som leverandør eller teknisk ressource i en myndighed skal du i den kommende måned særligt være opmærksom på, at vi introducerer vigtige ændringer på testmiljøet den 20. maj. Disse ændringer skal du forholde dig til, hvis du vil være sikker på, at din integration til testmiljøet fortsat fungerer efter den 20. maj. Du kan læse mere om det under nyheder.
Vi ser frem til endnu en god måned!
De bedste hilsner
NgDP-projektet i Digitaliseringsstyrelsen
|
|
|
|
 |
 |
 |
Nyheder
|
 |
Vigtig information om ændringer til testmiljøet fra den 20. maj
|
I den kommende tid releases ny funktionalitet, som har betydning for jeres integrationer til Næste generation Digital Post. På digitalisér.dk kan du hente en opsamling, der beskriver, hvad du konkret skal forholde dig til i den kommende periode, så din integration til testmiljøet fortsat fungerer efter den 20. maj.
Ændringer vedrører på overordnet niveau:
- REST-systemer (API-nøgle)
- SMTP-systemer (API-nøgle)
- MeMo v.1.1
|
 |
Til dig som it-leverandør: Digitaliseringsstyrelsen kontakter virksomheder med integration til Digital Post primo juni
|
Når Næste generation Digital Post går i luften, er det ikke kun myndigheder, som skal omstille deres it-systemer. Det gælder også de virksomheder, som har valgt at systemintegrere til Digital Post, så de kan læse deres post fra det offentlige i egne systemer.
For at gøre disse virksomheder opmærksomme på omstillingsopgaven modtager de et brev via Digital Post fra Erhvervsstyrelsen. I brevet bliver virksomhederne opfordret til kontakte deres leverandører. Derfor vil du formentlig få henvendelser fra dine virksomhedskunder vedrørende denne opgave.
Du kan som leverandør finde materiale til inspiration på Virk i dag, som hjælper med at forklare opgaven. Der ligger blandt andet en digital folder, en præsentation og en klikbar Q&A, som svarer på de mest stillede spørgsmål.
Mangler du svar på andre spørgsmål, kan du altid skrive til os på naestedigitalpost@digst.dk.
|
 |
Ny opgavepakke: Intern uddannelse i Næste generation Digital Post
|
Som myndighed skal du selv uddanne medarbejdere i Næste generation Digital Post, inden løsningen lanceres. Med opgavepakke 9 får du hjælp til at skabe overblik over opgaven, og du får konkrete værktøjer til planlægning, gennemførelse og opfølgning på interne uddannelsesforløb.
I samarbejde med pilotmyndighederne er der udarbejdet tre uddannelsesforløb. De indeholder alle undervisningsmateriale, du som myndighed kan tage udgangspunkt i, når du skal planlægge jeres uddannelse af medarbejdere i den nye løsning.
Materialet består blandt andet af forslag til drejebøger, trin-for-trin guides og vejledningsvideoer. Materialet publiceres løbende frem mod løsningens lancering i november og vil fortsat være tilgængeligt efter lanceringen. Du finder opgavepakke 9 i DIO og på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.
Du kan også se et webinar, hvor opgavepakke 9 introduceres.
|
 |
Nyt om standardsystemer
|
Fra den 20. maj kan du som leverandør opsætte standardsystemer i Næste generation Digital Post.
Det betyder, at du gennem Administrativ Adgang vil få adgang til:
- En serviceformular, hvor du som leverandør kan tilmelde dit standardsystem og få det oprettet i Administrativ Adgangs back-end.
- En brugergrænseflade i Administrativ Adgang, hvor du som myndighed kan tilslutte dig et sådan standardsystem eller vælge at opsætte et nyt system, der bygger oven på et standardsystem.
På nuværende tidspunkt foregår det hele i testmiljøet, så det vil blandt andet være relevant, hvis man som leverandør og kunde vil udføre nogle fælles testscenarier gennem et standardsystem. Muligheden kommer selvfølgelig også i produktionsmiljøet, når vi åbner for det i efteråret.
Du kan som myndighed læse mere om, hvordan du opsætter og tilslutter dine systemer i opgavepakke 7.
|
 |
Videovejledninger: Lær, hvordan du bruger værktøjet 'Excel-ark til import og eksport'
|
Digitaliseringsstyrelsen er i gang med at udarbejde en række videoer, som skal understøtte dig som myndighed i de tekniske aspekter af Næste generation Digital Post. Eksempelvis når du skal tilslutte dig og bruge testmiljøet og Administrativ Adgang.
Videoerne udarbejdes løbende frem til den nye løsning lanceres i november.
Allerede nu kan du se videovejledninger til værktøjet 'Excel-ark til import og eksport'. Videoerne er relevante for dig, som skal oprette eller redigere en mere omfattende kontaktstruktur. For eksempel hvis du har brug for at oprette flere kontaktpunkter eller kontaktgrupper, eller har behov at behandle mange kontaktpunkter eller kontaktgrupper på samme tid.
Videovejledningerne finder du på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside under ’Opgavepakke 5’.
|
 |
KL: Kommuner giver et konkret eksempel på, hvordan Næste generation Digital Post kan give værdi
|
Det nye meddelelsesformat MeMo har potentiale til at forbedre kvaliteten i den direkte kommunikation med borgere og i kommuners egen opgaveløsning.
På KL’s hjemmeside deler Odense, Esbjerg, Aalborg, Randers, Aarhus og Københavns Kommune deres tanker om at bruge MeMo i deres breve.
På hjemmesiden kan du hente et konkret eksempel på, hvordan MeMo kan forbedre brevkvaliteten og blive inspireret til, hvordan du kan anvende MeMo i din kommune.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Har du en casehistorie, andre kunne lære af?
|
Vi er på udkig efter at høre, hvordan du griber omstillingsarbejdet forbundet med den nye Digital Post-løsning an.
Har du i din myndighed gjort dig nogle interessante erfaringer med omstillingen? Gør I for eksempel noget specielt ud af MeMo, jeres kontaktstrukturer, eller andre aspekter af jeres kommunikation relateret til den nye Digital Post-løsning, som andre kunne blive inspireret af?
Så vil vi gerne fortælle din historie, så vi sammen kan hjælpe hinanden til at få det bedste ud af Næste generation Digital Post.
|
|
|
|
 |
 |
Månedens tre spørgsmål og svar
|
|
|
|
 |
 |
1: Hvad er forskellen på virksomhedspost og myndighedspost?
|
Svar: Når vi i Næste generation Digital Post taler om ’virksomhedspost’ og ’myndighedspost’, handler det ikke om, hvorvidt det er en virksomhed eller myndighed, der har sendt posten.
Virksomhedspost er den post, du som myndighed modtager i kraft af dit CVR-nummer. Det er den post, som alle med et CVR-nummer modtager. Det handler fx om post fra Skatteforvaltningen eller nyt fra kommunen om regler for virksomheder.
Myndighedspost er den post, du modtager i kraft af, at du er myndighed. Det gælder blandt andet al den post du modtager fra borgere eller virksomheder, der kontakter din myndighed via Digital Post. Eller den post du modtager fra andre myndigheder i forbindelse med sagsbehandling.
|
 |
2: Kan jeg som myndighed oprette en kontaktstruktur til min virksomhedspost?
|
Svar: Nej. Der kan ikke oprettes en kontaktstruktur til den post, som sendes til dit CVR-nummer.
Hvis det var muligt, skulle myndigheder, der sender post til CVR-numre, forholde sig til op mod de 700.000 virksomheders individuelle kontaktstrukturer hver gang de skriver til dem. Det vil i praksis vil være umuligt ved masseudsendelser til mange virksomheder på én gang.
|
|
 |
 |
3: Hvordan kan jeg optimere min håndtering af virksomhedspost?
|
Svar: Hvis du har et ønske om at optimere din modtagelse og behandling af den post, som sendes til dit CVR-nummer, kan du anvende metadataen i posten. Metadataen findes både i de eksisterende post-formater og forbedres mærkbart med det nye MeMo-format.
En pointe her er, at du kun har de metadata, som afsenderen har sendt med.
Så hermed en opfordring til alle dem, der sender virksomhedspost – det har betydning for modtagerne, at de får relevante metadata, da det er den eneste mulighed man har for at behandle og sortere virksomhedsposten automatisk.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Kalender
|
Her kan du tilmelde dig kommende arrangementer, hvor du kan få indblik i en række emner relateret til Næste generation Digital Post. Du kan altid gense afholdte webinarer og spørgetimer eller dele linket fra hvert arrangement med kolleger og samarbejdspartnere.
|
 |
Webinar: Standardsystemer
|
Hør mere om standardsystemer, hvad de er, hvem der kan bruge dem og ikke mindst hvordan du får dem.
Begrebet standardsystem dækker over afsender- og modtagersystemer, der kan oprettes som en slags skabelon fra leverandørens side, så du som kunde vil få mulighed for at tilslutte dig et system uden, at du skal igennem det sædvanlige systemopsætningsflow. I stedet er det hensigten, at du kan vælge standardsystemer fra en dropdown menu eller tilsvarende. Dette betyder dog ikke, at du frit kan tilslutte sådanne systemer uden også at have en aftale med systemleverandøren.
Tidspunkt: Torsdag den 27. maj kl. 14:00-15:00
|
|
|
|
 |
 |
Mangler du viden om overgangen til Næste generation Digital Post?
|
Klik på nedenstående link og få adgang til alle afholdte webinarer. De kan give dig et solidt afsæt til at tage hul på eller komme videre med implementeringen, opgavepakker og en generel viden om håndtering af eventuelle udfordringer.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Kort om Næste generation Digital Post
|
|
|
|
 |
Det er vigtigt, at den offentlige it-infrastruktur følger udviklingen og er med til at sætte nye standarder. Derfor skal danskerne have en ny it-løsning til post fra offentlige myndigheder ultimo november 2021. Den nye it-løsning afløser den eksisterende, og der vil derfor ikke være en overgangsperiode. Med løsningen får borgere og virksomheder en fremtidssikret, brugervenlig og sikker kommunikation med det offentlige – og omvendt.
|
 |
Hvem står bag
|
Næste generation Digital Post udarbejdes af Digitaliseringsstyrelsen på vegne af Kommunernes Landsforening, Danske Regioner og staten.
|
 |
Hvis du vil vide mere
|
Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive til os på naestedigitalpost@digst.dk. Du kan også læse mere om Næste generation Digital Post på implementeringssitet www.digst.dk/ngdp.
|
|
 |
|
|
 |
|