Foreningen Ligeværd sætter fokus på identitetstyveri gennem et nyt dialogbaseret læringsbrætspil "Stop identitetstyven". Brætspillet bliver i dag anvendt i undervisningen på Ligeværds ca. 100 skoler og uddannelsessteder i hele landet. Vi har stillet fire spørgsmål til Mette Davidsen, Projektleder og udviklingskonsulent, hos Ligeværd:
Hvad er baggrunden for at udvikle materialet? ”Langt de fleste af de børn, unge og voksne, som Ligeværd har berøring med, har kognitive udfordringer. Desværre er netop denne gruppe særligt udsat for kriminelles svindel. Fra Ligeværds ca. 100 skoler og uddannelsessteder for unge med særlige behov er vi blevet gjort opmærksom på udfordringerne med identitetstyveri. Der var derfor ønske om et materiale om, hvordan man beskytter sig mod identitetstyveri. Vi har fået støtte af Offerfonden til en særlig indsats for ofre for identitetstyveri og til udviklingen af læringsbrætspillet ”Stop identitetstyven”.
Hvilke aldersgrupper kan anvende materialet? ”Stop identitetstyven” er designet, så det ikke kræver særlige sproglige- eller læsefærdigheder. Brætspillet kan derfor anvendes af en meget bred brugergruppe. Aldersmæssigt er det vores erfaring, at spillet finder god anvendelse i udskolingsklasser i folkeskolens almenforløb. For unge og voksne med særlige behov er der tilsyneladende ingen øvre aldersgrænse. ”Stop identitetstyven” er meget relevant fra de ældste grundskoleklasser til specialefterskoleniveau og særligt tilrettelagt ungdomsuddannelser. Vi har ligeledes med stor succes brugt spillene i en række af vores klubber, hvor medlemmerne er op til 45 år”.
Hvilken feedback har I fået på materialet? "Brætspillet ”Stop identitetstyven” gør det muligt for spillerne at tale om deres oplevelser med identitetstyve og samtidig blive mindet om, hvad identitetstyveri er. Noget som er vigtigt for unge med særlig behov, fordi de er dårlige til at spørge om hjælp. Værktøjets udformning som et brætspil er vigtigt for at skabe motivation for at tage hul på et emne, der kan være komplekst og forbundet med følelsen af skyld og skam. Når man spiller ”Stop identitetstyven” er alle sammen om at stoppe tyven, og vi hjælper hinanden. Derudover giver spillet mulighed for gentagelse og aktiv deltagelse, hvilket er vigtigt for at kunne tilegne sig ny viden og genkende identitetstyveri, hvis spillerne møder denne form for kriminalitet."
Hvad får I ud af at være en del af Netværk for digital inklusion? "Ligeværds deltagelse i Netværk for digital inklusion har stor betydning for, at Ligeværd kan støtte unge og voksne med særlige behov og de ressourcepersoner, der hjælper dem i deres hverdag, med at være klædt på til at være digitale i kontakten med det offentlige. Gennem deltagelse i netværket får Ligeværd både information, som er vigtig for medlemmerne, og mulighed for at kvalificere nye løsninger og tiltag, så de også bliver tilgængelige for unge og voksne med særlige behov. Derudover giver netværket mulighed for at danne netværk mellem netværksdeltagerne, så der opstår nye samarbejder. Et eksempel på dette har været et samarbejde mellem Telecenter Danmark og Unge For Ligeværd i Storkøbenhavn om et arrangement om fake news."
|