 |
Næste generation Digital Post nyhedsbrev
|
|
|
|
|
 |
 |
Status fra projektet
|
Vores forskellige supportkanaler er rødglødende for tiden, hvilket indikerer stor aktivitet blandt myndigheder og leverandører. Vi værdsætter, at I fortsat holder skruen i vandet, særligt set i lyset af at manges arbejdssituation stadig er speciel. Et stort tak for jeres indsats og engagement herfra.
Foruden de almindelige spørgetimer byder den kommende måned på ikke mindre end fire webinarer, som du kan læse mere om senere i nyhedsbrevet.
Projektet oplever god fremdrift på de forskellige spor. Udviklingen af de eksterne snitflader er nu i slutspurten, og på de fleste områder er vi nu ved at foretage de sidste justeringer. Her i nyhedsbrevet kan du med fordel læse om vores roadmap, hvis du ønsker at få flere informationer om, hvornår du kan forvente, at de enkelte dele er færdigudviklet.
Dialogen med de kommende kommercielle visningsklienter forløber også positivt. Vi er i løbende dialog med både e-boks og Netcompany og vi forventer og håber, at borgere og virksomheder vil kunne tilgå Digital Post via to kommercielle visningsklienter til november: e-Boks og Mit.dk. Det kræver fortsat, at de bliver endeligt godkendt, da vores vigtigste hensyn er, at det fortsat skal være sikkert at læse digital post fra det offentlige, uanset hvor man gør det. Derudover er der selvfølgelig de offentlige visningsklienter, borger.dk og Virk, hvor man som borger eller virksomhed altid vil kunne tilgå sin digitale post fra det offentlige.
/NgDP-projektet i Digitaliseringsstyrelsen.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Nyheder
|
 |
Til it-leverandører: Digitaliseringsstyrelsen kontakter virksomheder med integration til Digital Post i maj 2021
|
Når Næste generation Digital Post går i luften, er det ikke kun myndigheder, som skal omstille deres it-systemer. Det gælder også de virksomheder, som har valgt at systemintegrere til Digital Post, så de kan læse deres post fra det offentlige i egne systemer.
For at gøre disse virksomheder opmærksomme på omstillingsopgaven vil de modtage et brev via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen. I brevet bliver virksomhederne opfordret til kontakte deres leverandører. Derfor vil I formentlig opleve flere henvendelser fra jeres virksomhedskunder.
Du kan som leverandør finde materiale til inspiration på Virk i dag, som hjælper med at forklare opgaven. Der ligger blandt andet en digital folder, en præsentation og en klikbar Q&A, som svarer på de mest stillede spørgsmål.
Mangler du svar på andre spørgsmål, kan du altid skrive til Næste generation Digital Post-projektet på naestedigitalpost@digst.dk.
|
 |
Opdatering: Hent detaljeret roadmap for udvikling af eksterne sniflader
|
Nu kan du tilgå et mere detaljeret release-roadmap i afsnit 2 i integrationsvejledningen for Næste generation Digital Post. I roadmappet kan du se udviklingsstatus på de eksterne snitflader for løsningen og hvornår eventuelle ændringer til disse releases.
For dig, som arbejder på at integrere afsendersystemer, vil der releases ændringer til snitfladerne i midten af maj. Det vedrører blandt andet brugen af certifikater og en mindre opdatering til MeMo-formatet.
|
 |
Rettelse: Opgavepakke 9 er klar den 5. maj
|
I nyhedsbrevet for marts stod der, at opgavepakke 9 ville være færdig primo april. Det var en fejl. Opgavepakke 9, der handler om understøttelse af myndighedernes egen uddannelse af deres medarbejdere, kan hentes via DIO den 5. maj.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Månedens tre spørgsmål og svar
|
|
|
|
 |
 |
1: Hvad er tidsplanen for konvertering af kontaktstrukturen, og hvordan skal jeg forholde mig til konverteringen?
|
Svar: Der laves to konverteringer af myndighedernes nuværende kontakthierarki.
Den første er allerede lavet, og kan findes på Administrativ Adgang i testmiljøet.
|
Den næste er klar i august, hvor jeres kontakthierarki fra den nuværende løsning, som den ser ud på det tidspunkt, lægges direkte ind i produktionsmiljøet for NgDP. Konverteringen er derfor ikke noget, som man skal bestille. Det sker automatisk. Som myndighed beslutter I selv, om I ønsker at anvende konverteringen, eller om I vil overskrive den.
I skal dog under alle omstændigheder være opmærksomme på, at I som minimum skal tilkoble jeres nye modtagersystemer til kontaktstrukturen, da vi ikke kan konvertere disse for jer.
Er du endnu ikke oprettet på testmiljøet, kan du hente integrationsvejledningen til Næste generation Digital Post og følge vejledningen i afsnit 14.
|
|
 |
 |
2: Hvad kan jeg teste på nuværende tidspunkt?
|
Svar: Der er gode muligheder for at påbegynde test af jeres systemer op mod NgDP. På nuværende tidspunkt kan man som myndighed eller leverandør få adgang til testudgaven af Administrativ Adgang, som er administrationsportalen for NgDP. Her kan du opsætte dine egne testsystemer, både afsender- og modtagersystemer, så I kan teste jeres integration til den nye Digital Post-løsning.
Derudover kan I oprette testbrugere og sende testmeddelelser i vores testportal.
Begge muligheder bliver gennemgået i et webinar onsdag den 28. april kl. 13.30-14.30. Du kan læse mere om webinaret senere i nyhedsbrevet.
|
 |
3: Er der en tidsplan for kommende ændringer til snitfladerne?
|
Svar: Ja. Der er nu udarbejdet et mere detaljeret release-roadmap, så I kan blive klogere på udviklingstidsplanen, som den ser ud nu.
I roadmappet fremgår tidsplanen for NgDP’s snitflader, men også for de overordnede funktionaliteter på Administrativ Adgang. I finder roadmappet i afsnit 2 i vores integrationsvejledning.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Webinar: Digitaliseringsstyrelsens kommunikationsindsats
|
Et af de mest efterspurgte emner for tiden, er Digitaliseringsstyrelsens planer for kommunikation til borgere og virksomheder. Vi har længe været i gang med at forberede en omfattende kommunikationsindsats og har fået rigtig gode input fra både myndigheder, interesseorganisationer, borgere og virksomheder.
På dette webinar vil vi fortælle, hvordan vi forventer kampagnen kommer til at tage sig ud, og hvad vi arbejder på af kommunikationsmaterialer til myndighederne.
Tidspunkt: Onsdag den 21. april kl. 14:00-15:00.
|
 |
Webinar: Test af og mod NgDP
|
Digital Post er kritisk infrastruktur, og derfor skal både løsningen, alle jeres systemer og integrationerne derimellem testes grundigt. Vi er i fuld sving med vores egne tests, og der er allerede gode muligheder for, at I også kan teste jeres egne systemer op mod NgDP. Lyt med, når vi i fællesskab med vores test manager fortæller om test i NgDP, og hvilke muligheder I har for at afprøve jeres egne løsninger.
Tidspunkt: Onsdag den 28. april kl. 13:30-14:30.
|
 |
Spørgetime
|
Hver anden mandag har du mulighed for at få svar på dine spørgsmål til Næste generation Digital Post, når vi afholder spørgetime. Du kan tilmelde dig eller se tidligere spørgetimer via nedenstående link.
|
|
 |
 |
Webinar: Legacyunderstøttelse
|
Som de fleste er bekendt med, understøtter NgDP, at man kan sende post i eksisterende formater (DP/DP2-format) i en overgangsperiode på to år efter go live. Vi har tidligere afviklet to webinarer om emnet og holder nu et tredje. Formålet denne gang er at give en status på, hvad der nu er tilgængeligt på testmiljøet, og de gaps man skal være opmærksom på i forhold til den nuværende Digital Post-løsning.
Der vil også være mulighed for at stille spørgsmål til udviklerne, der har arbejdet med området.
Tidspunkt: Fredag den 23. april kl. 13:30-14:30.
|
 |
Webinar: Introduktion til opgavepakke 9
|
Næste skud på opgavepakkestammen er opgavepakke 9 om uddannelse, der skal understøtte, at medarbejderne i myndighederne er klædt på til at arbejde i den nye Digital Post-løsning og kan besvare spørgsmål om løsningen. Opgavepakken releases til DIO og digst.dk i begyndelsen af maj. Der afholdes som sædvanligt et webinar, hvor du bliver introduceret til opgavepakken.
Tidspunkt: Onsdag den 5. maj kl. 14:00-15:00.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Mangler du viden om overgangen til Næste generation Digital Post?
|
Klik på nedenstående link og få adgang til alle afholdte webinarer. De kan give dig et solidt afsæt til at tage hul på eller komme videre med implementeringen, opgavepakker og en generel viden om håndtering af eventuelle udfordringer.
|
|
|
|
 |
 |
 |
Kort om Næste generation Digital Post
|
|
|
|
 |
Det er vigtigt, at den offentlige it-infrastruktur følger udviklingen og er med til at sætte nye standarder. Derfor skal danskerne have en ny it-løsning til post fra offentlige myndigheder ultimo november 2021. Den nye it-løsning afløser den eksisterende, og der vil derfor ikke være en overgangsperiode. Med løsningen får borgere og virksomheder en fremtidssikret, brugervenlig og sikker kommunikation med det offentlige – og omvendt.
|
 |
Hvem står bag
|
Næste generation Digital Post udarbejdes af Digitaliseringsstyrelsen på vegne af Kommunernes Landsforening, Danske Regioner og staten.
|
 |
Hvis du vil vide mere
|
Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive til os på naestedigitalpost@digst.dk. Du kan også læse mere om Næste generation Digital Post på implementeringssitet www.digst.dk/ngdp.
|
|
 |
|
|
 |
|