Den 9. marts 2021 vedtog Folketinget Forslag til lov om ændring af lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer, der præciserer undtagelsesbestemmelse om tredjepartsindhold.
Før præciseringen af loven fremgik det ikke tilstrækkeligt klart, hvem der havde ansvaret, når én myndighed udformede indhold, som blev publiceret af en anden myndighed. Præciseringen slår fast, at afsendende myndighed er ansvarlig for at sikre, at indholdet er tilgængeligt – og i Digital Post’ tilfælde, at brevets afsender skal sørge for, at brevet er tilgængeligt.
I Folketingets behandling af lovforslaget er der sket en udsættelse af lovens ikrafttræden fra 1. juli 2021 til 1. juli 2023 i forhold til det først fremsatte forslag. Det sikrer, at myndighederne har mulighed for at implementere de nye krav i deres systemer, så digital post til borgere bliver tilgængelig. Præciseringen af lovens undtagelsesbestemmelse om tredjepartsindhold har nemlig vist sig at kræve ændringer i mange af de offentlige myndigheders eksisterende brevdannende løsninger. Der er derfor behov for en længere tidshorisont for at komme i mål med alle systemer. Kun hvor det er teknisk vanskeligt og kræver tilpasninger i systemer, udsættes kravet til myndighederne helt til 2023.
Implementeringen hos myndighederne går i gang hurtigst muligt, så borgerne i mange tilfælde vil få glæde af lovændringen løbende.
|